18 Kasım 2013 Pazartesi

Ev Yapımı Probiyotik Yoğurt



Evde yoğurt yapmak istiyor fakat hazır sütle iyi bir yoğurt elde edeceğimi düşünmüyordum. Maya sorunu da vardı tabi. 'Mayayı nerden bulacaktım?' diye düşündükten sonra endüstriyel tip yoğurttan da yoğurt mayalayanlar olduğunu gördüm. Biraz sulu kıvamlı olmasının yanında hazır yoğurttan kesinlikle daha lezzetli ve sağlıklı olması nedeniyle benden tam not aldı.

Üniversitede tez konum probiyotiklerdi. Bulgar köylülerinin uzun süre yaşam sırrının bolca yoğurt tüketmeleri ve probiyoriklerin de bunda katkısı olduğunu öğrenmiştim.

Marketten aldığımız yoğurtlarda ısıl işlemler, katkı maddeleri gibi etkenler nedeniyle ev tipi yoğurtta var olan probiyotik bakteriler yok oluyor. Bu yoğurtların hala o kadar sevkiyattan, yurdun bir ucundan sofranıza gelene kadar geçirdiği sarsıntılardan sonra kalıp gibi yapısı bir kere olsun sizi  de düşündürmüştür.

Endüstriyel yoğurtta istenilen kıvam teoride süt tozundan elde ediliyor gibi görülse de nişasta ve jelatin kullanımı bakanlıkça yapılan denetimler sonucu sık yapılan hilelerin başında geliyor. Kaymaklı yoğurt üretiminde ise tağşişin boyutu  süt yağından daha ucuz olan margarin kullanımıyla  kendini gösteriyor. 

Bakanlığın teşhir ettiği bazı firmalar burada . Bunlar ilk olmadığı gibi son da olmayacak gibi görünüyor. Zira Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığımızda  4732 gıda denetçisinden Gıda Mühendislerinin sayısı 915'tir ki firmalar  bu rakamlarla bir buçuk senede bir zar zor denetlenebiliyor. Teşhir edilenler sadece denetlenenler, sürekli ve düzenli bir denetleme mekanizmamız yok denilebilir.

Tarifimize bakacak olursak çok basit. Büyüklerimizin yöntemiyle birebir aynı.

Malzemeler

1 litre günlük süt (pastörize süt)
1 yemek kaşığı probiyotik yoğurt

Yapılışı

Pastörize sütü 40-45 derece  civarına ulaşıncaya dek ısıtıyoruz. Uygun sıcaklığı serçe parmağımızı batırıp 5 saniye boyunca yanmadığında anlıyoruz. Ardından  yoğurt kabına aldığımız sütümüze 1 çorba kaşığı  mayamızı  ekliyor ve homojen bir karışım oluşturmak  için hafifçe  karıştırıyoruz.

 Son olarak kapağını kapattığımız kabımızın her yanını ısı kaybını önleyecek şekilde battaniye veya uygun bir örtüyle kapatıp 4-5 saat bekliyoruz. Bu süre sonunda yoğurdumuzu  sarsmadan buzdolabına kaldırıyor ve mümkünse bir gece buzdolabında bekletiyoruz. Buzdolabında bekleme süresi arttıkça yoğurdumuzun kıvamı da artacak, kendine özgü aroma ve tat bileşenleri oluşacaktır.



Daha sonraki denememde kapağı kapatmadan hava almasını sağlayacak şekilde süzgeçle kapamayı tercih edeceğim. Bu yoğurttan elde ettiğim maya ile tekrar yoğurt yaparak, yapı ve tatta oluşan farklılıkları sizinle paylaşacağım. Beklentilerim olumlu yönde her defada maya saflaşacağı ve marketten aldığım halinden uzaklaşacağı için :) 



Hoşçakalın, güzel bir hafta olması dileğiyle :)



5 yorum:

  1. Aynısını denedim ben kuzum ama benim yoğurdum inanılmaz sulu ve çok tatsız oldu. Ben bir tatlı kaşığı activia ile yaptım ondan mı acaba?

    Ellerine saglık bu arada.

    YanıtlaSil
  2. Canım teşekkürler. Maya yetersiz gelmiştir diye düşünüyorum. Ben Uygun oran maya+ sıcaklık ve çorba kaşığı maya kullandım. Dolapta uzun süre bekletme ile daha katı bir kıvam elde ediliyor. Maya yetersiz gelirse sütün çoğu fermente edilemiyor ve süt oranı fazla olduğundan sulu ve tatsız olmuştur.

    YanıtlaSil
  3. Ellerine sağlık kuzucum çok leziz olmuştur eminim :)

    YanıtlaSil
  4. Özlemcim çok teşekkür ederim, ne kadar güzel olsa da annelerimizin yaptığı o kaymaklı yoğurtların tadı olmuyor :)

    YanıtlaSil
  5. Ahh ahh cidden öyle :( Ben üni.ye gidene kadar bakkal yoğurdu yememiş biriydim. Şimdi kıymetini daha iyi anlıyorum. Bazen baba ocağına gidince anneciğimin ev yoğurdundan bir kase alır zeytinle yer, hasret giderirdim..

    YanıtlaSil